Saturday 14 July 2012

Pernahkah?

Mesti sakit hati kan bila orang yang kita sayang, mengutuk kita kat belakang kita? dan mesti lagi sakit hati kita bila orang yang kita sayang mengutuk kita kat depan-depan kita?

Cuba korang bayangkan. Masa tu, korang tengah duduk sorang-sorang, melayan blues korang yang entah bila akan habis. Tiba-tiba, orang yang korang sayang, yang korang percaya, datang kat korang dengan kawan-kawan yang lain. Mula-mula, mestilah korang happy. Orang yang kita sayang dah ada dekat dengan kita. Tapi, bila dia dah semakin hampir, korang boleh rasa yang dia dan kawan-kawan yang lain sedang ketawa kan korang. Memang normal bila ketawa kan? Jadi, masa tu korang tak fikir apa-apa. Mungkin diorang tengah bercakap tentang sesuatu yang melucukan. Bila diorang ada di depan, mesti korang akan tegur.

Tapi, cuba bayangkan, bila korang tegur, diorang tersenyum sinis bila pandang korang. Masa tu, agak-agak apa yang korang rasa? Mesti sakit yang teramat. Mesti korang ada terfikir, ‘aku ada buat salah ke?’. Bila difikir-fikirkan balik, korang rasa korang tak ada buat salah. Tapi, siapa tahu kan. Tanpa korang sangka, orang yang korang sayang tu, tiba-tiba buruk-burukkan korang. Rahsia yang korang simpan selama nie dan hanya dengan dia sorang korang kongsikan, tiba-tiba bocor dari mulut dia sendiri di depan korang. Mesti sakit kan? Tapi lagi sakit bila orang yang korang sayang tu, tiba-tiba, ‘aku benci dia!’.

Apa yang buat dia benci? Apa yang buat dia jadi macam tu? Kenapa aku?

Tu la persoalan yang mungkin bermain kat minda korang. Kadang-kadang, orang yang kita sayang, kita percaya, boleh khianati kita tanpa kita sedar. Susah untuk kita jumpa orang yang betul-betul ikhlas terima kita. Kadang-kadang, kita juga pernah jadi macam orang tu! Kita khianati kawan kita dengan membocorkan rahsia dia. Kadang-kadang, hati kita rasa bersalah. Kadang-kadang kita rasa gembira dapat kenakan dia. Tapi, bila dua-dua perasaan nie bercampur, agaknya apa yang korang akan buat? Terus rasa bersalah dan terus minta maaf dengan dia, atau buang perasaan bersalah tu dan fikirkan pasal kenapa korang gembira kenakan dia?

Apa pilihan korang? Apa korang rasa apabila orang yang disisihkan tu diri korang?

Aku selalu tanya diri aku! Apa aku akan rasa. Rahsia tetap rahsia! Bukan mainan untuk jatuhkan dia. Janji tetap janji! Bukan muslihat untuk sakiti dia.

yellow_smiley_in_group_of_blue_smiley

(malam-malam merapu benda yang bukan-bukan. Nie la jadinya. Fikir benda yang entah pape. Tapi memang patut difikirkan sekali sekala!)

No comments:

Post a Comment